Mijn foto
Naam:

http://thumbsnap.com/v/RiLIaXMQ.jpg

dinsdag, november 15, 2005

Balinese verhalen. 2

Vervoer over water.
Jawel eindelijk gevonden. In Padangbai aan een wrak steiger,wordt een prauw met cocosnoten gelost. De zakken uit het schip op je rug en dan de vrachtwagen op.
In de verte komt nog een diepgeladen prauw aan.
Als ik het steiger op loop en belangstelling toon, wil een van de sjouwers weten waarom die gekke belanda dit steiger oploopt en niet bij de ferry gaat kijken.
Als ik uitleg dat ik ook schipper ben,wordt hij enthousiast en krijg ik tekst en uitleg.
De scheepjes komen van Penida Island en het tweede schip wat er aankomt heeft zeegras geladen en dat is "zijn"schipper.
De man blijft praten tot zijn kameraden hem roepen,er moet gewerkt worden.
Het schip wat op het steiger ligt heeft twee buitenboordmotoren en ik vraag me af,hoe je daarmee een schip met zo'n twintig dertig ton geladen afstopt. Dat krijg ik dus te zien.
Het naderende scheepje vaart vlak langs een soort boei en er springt een matroos met een lijntje overboord.
Dat lijntje wordt vastgemaakt aan een lang touw bij de boei.
Vervolgens wordt dit touw aan boord getrokken en om de bolder gelegd.
Als het schip bij het steiger is ,komt het touw strak en stopt het schip.
Wie niet sterk is moet slim zijn.
De matroos heeft zijn snorkel aangedaan en zwemt al snorkelend naar het steiger.
Het nuttige met het aangename verenigd.